Durf te dromen

 

 

 

Durven we nog te dromen?

“Durven dromen” – het klinkt zo mooi en idealistisch in deze harde maatschappij. Je moet vaak denken aan je hypotheek, werkt vaak om net rond te kunnen komen. “Hoezo, dromen waarmaken??Ik moet al denken aan hoe ik elke maand rondkom!” Zie ik velen denken…Is dromen nog van deze tijd? In onze harde, zakelijke wereld waar het meer om geld lijkt te gaan dan om echt levensgeluk? En wat is dat – echt levensgeluk? Is dat plannen maken en die plannen uit laten komen? Veel dertigers hebben alles bereikt wat ze wilden en raken in een depressie – er is zelfs een naam voor: “de dertigers-dip”. Ze staan al aan de top – wat is er nou nog in het leven voor mij – denken ze vaak.

Waarom toch dromen?

Ja onze maatschappij is hard en zakelijk. Maar is het dan juist niet heel belangrijk om te durven dromen!? Is dat niet een van de mooiste dingen die we onze leerlingen mee mogen geven: Er is iets buiten deze harde werkelijkheid, iets in ons – iets diepers, een behoefte die we willen vervullen. Een behoefte naar zingeving, een behoefte naar verdieping  van ons leven. Is het niet het mooiste dat we onze leerlingen mee kunnen geven: de aansporing om te dromen en ook om dromen waar te maken! Want zeg nou eerlijk zelf: waar ben je als je niet meer kan dromen. Waar ben je als geen idealen meer hebt om te bereiken? Daarom ben je toch ooit docent geworden? Vanuit een idealisme! Mocht je het een beetje kwijt te zijn geraakt – door dagelijkse zorgen, door een drukkende hypotheek, door lastige klassen, dan hoop ik dat ik jou met deze les ook een beetje aan mag raken – want dromen, dat is het mooiste wat er is! En dromen kunnen waar worden! Jij droomde er toch ook ooit van docent te worden? En kijk daar sta je nu…

Laat je inspireren! The Greatest Showman!

Mij inspireert de film ‘The Greatest Showman’ me enorm om te blijven dromen en dromen waar te maken. Om ervoor te zorgen dat ikzelf energiek en geinspireerd blijf. Ik zal je leiden door het verhaal van de film om er dan vervolgens een les over te geven.

The Greatest Showman

Hugh Jackman speelt de hoofdrol in deze film, hij is ook bekend van X Men en Wolverine. Hij speelt Phineas, een jongen die opgroeit in een arm gezin in de 19e eeuw, het is een maatschappij van ‘een dubbeltje wordt nooit een kwartje’. Arm geboren – blijf je arm en als je wel rijk wordt, hoor je nog niet bij hen die rijk geboren zijn. Verschil in arm en rijk en rangen en standen is groot.Maar hij is een dromer, al vanaf jongs af aan.Hij droomt over een leven met de vrouw waar hij van houdt, een gezinnetje, een eigen huis. Doordat hij zo’n dromer is, valt het meisje waar hij in zijn jeugd bevriend mee is, juist op hem en wil met hem trouwen. Het is een heel rijk meisje, opgegroeid in een gezin met oud geld, maar ze houdt van hem juist omdat hij niet de gebaande paden gaat. Ze trouwen en krijgen kinderen en ze zijn gelukkig met wat ze hebben – tenminste zij…Hij wil meer, hij wil haar een leven geven dat ze had bij haar ouders…

Zonder werk, wat doe je dan?

Op een gegeven moment raakt hij zonder werk, het bedrijf waarvoor hij werkt gaat failliet en wat moet hij nou? Ze wonen in een huis waarvan het dak al lekt, dit is niet het leven wat hij voor haar bedoeld heeft. En dan gaat hij dromen en buiten de gebaande paden wandelen…En wat er dan gebeurt…is iets heel moois…

Al het moois begint met dromen…Wat kunnen we doen als we  niet meer kunnen dromen? Kijk maar, luister naar zijn dromen>

Zijn droom – betekenis voor velen

Hij koopt een circus met opgezette dieren en komt door zijn kinderen op het idee om mensen te zoeken die anders zijn dan anders.Een vrouw met een baard, een hele dikke man, een lilliputter, een extreem lange man, donkere mensen (in die tijd beschouwd als uitschot), iemand onder de tatoeages, iemand met extreem veel lichaamshaar. En hij begint in zijn circus een show met die mensen en het slaat aan.Het geld stroomt binnen.En de mensen die anders altijd zo werden beschouwd als uitschot, waarvoor de ouders zichzelf zelfs schaamden, krijgen betekenis in hun leven. Ze hebben het gevoel gewaardeerd te worden, gezien te worden – zo geeft hij anderen met zijn droom ook een droom. Mensen die buiten de maatschappij stonden, voelen zich weer gewaardeerd, voelen zich gezien, hebben het gevoel een nieuwe familie te hebben. En ze zijn weer trots op wie ze zijn – kijk maar>

Zo kan je door te dromen zelf verder komen en anderen inspireren…

Doorgeven aan de volgende generatie!

Is dat niet een prachtig iets om door te geven aan je leerlingen?

Ze leren dat ze geen hypotheek op zich moeten nemen als ze jong zijn. Ze leren waar het leven echt om draait! Wat echt belangrijk is! Want waar komt het op het einde van de rit nou eigenlijk op aan? Dan gaat het toch om wat om wat voor mens je was. Hoe je betekenis- en liefdevolle relaties heb gehad. Of je leven zin heeft gehad voor jezelf en voor anderen? Dat is toch wat van je leven maken? Trouw zijn aan je partner, je leven zin geven, met je hart leven – alles er laten zijn zoals het is. Jezelf zijn maar niet ten koste van anderen. Dichtbij jezelf blijven en je talenten ontwikkelen.

Juist over die levenslessen gaat deze les en hoe je kinderen kan helpen en inspireren om te durven dromen en te bekijken hoe ze hun dromen waar kunnen maken.

Deze les is geinspireerd door de film The Greatest Showman, hieronder de trailer:

 

Lesidee

Als je hier les in wilt geven, is het belangrijk dat je de film aanschaft en deze in de klas kan tonen. De eerste 30 minuten vertellen de kern van het verhaal – ik heb een les geschreven van 80 minuten, want in 1 les van 45/ 50 minuten red je het niet, omdat je 30 minuten kijktijd kwijt bent. Het is wel essentieel voor de les om het eerste half uur te kijken.

Mijn idee is om kijkvragen te geven bij het kijken en later opdracht vragen erbij te laten maken (zie bijlagen), je zou het voor een cijfer kunnen laten wegen, dat laat ik aan jou.

Aansluiten belevingswereld leerlingen

Dromen zoals boven beschreven staat misschien nog een beetje ver van het bed van de leerling. Daarom wil ik beginnen met een mindmap over wat zij verstaan onder ‘dromen’ – het kan best zijn dat zij komen met nachtelijke dromen. Het is daarom belangrijk de juiste mindset te krijgen – het gaat hier niet letterlijk over dromen, maar om figuurlijk dromen. Wie kan beter dromen verwoorden dan Martin Luther King met zijn ‘I Have A Dream’ ? Mocht je de lesmethode Perspectief voor havo/ vwo gebruiken (leerjaar 2) dan kun je dit onderwerp vinden op blz. 46-47 – die kan je dan als inleiding lezen met je klas.

Ik maak in deze les gebruik van de volgende video over de voorgeschiedenis van Martin Luther King en hoe hij zijn droom verwezenlijkte. Dit behoeft wel wat uitleg vooraf.

Daarna doe je de mindmap opnieuw (handig om dan stiften, een bord en een veger te hebben) en kijk je of je de juiste mindset bij de leerlingen hebt gecreeerd.

Dan leidt je de film in van The Greatest Showman en deel je de kijkvragen uit (zie onderaan).

Na een half uur is de kern van het verhaal verteld, dus dat is genoeg om te kijken.

Dan geef je de opdrachtvragen (onderaan te vinden) en laat je ze werken aan wat ze denken over hun eigen toekomstdromen. Het betreft dan hier een individuele opdracht die ze in stilte maken. Het is belangrijk dat ze even hun gedachten kunnen laten gaan over dit onderwerp. Rust geeft ruimte voor creativiteit – creativiteit geeft ruimte aan dromen.

Je kunt het uiteindelijk nog plenair bespreken – voor wie wil. Het betreft hier een persoonlijk iets, dus als ze niet willen delen, dan is dat aan hun.

 

Lesdoel

Ik hoop dat ik jou heb kunnen inspireren om zelf een inspiratie te zijn voor je leerlingen en dat je hen aan het dromen kan krijgen! Want daar draait het om in deze les: Leerlingen te helpen op weg om te durven dromen!

Want wat zou er van deze wereld worden als we niet meer durven dromen!?

lesplanformuliergreatestshowman

Kijkvragen bij The Greatest Showman

opdracht bij de filmgreatestshowmandromen