Kinderrechten

Afbeeldingsresultaat voor rechten

“In het Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties staan afspraken over hoe landen met kinderen en jongeren moeten omgaan en waar kinderen en jongeren recht op hebben. Het Kinderrechtenverdrag gaat over alles waar kinderen en jongeren mee te maken kunnen krijgen, vanaf hun geboorte tot aan hun achttiende verjaardag. Het gaat over school, wonen, gezondheid, geloof, ouders en vrienden. Maar het gaat ook over kindermishandeling, kinderarbeid, oorlog en scheiding van ouders.”

Zo begint het Kinderrechtenverdrag, opgesteld door Unicef. Kinderrechten zijn niet alleen bedoelt voor kinderen die hun huis en ouders hebben verloren in een oorlog, maar ook over jou en je klasgenoten. Deze rechten worden als het ware ter bescherming van het kind ingesteld, deze rechten moeten een absoluut minimum van leefbaarheid verschaffen aan kinderen.

Afbeeldingsresultaat voor kinder rechten

Kinderrechten zijn niet vanzelfsprekend, althans dat zijn ze niet altijd geweest. Het Kinderrechtenverdrag stamt uit 1989, maar daarvoor werd in 1924 het eerste kinderrechtendocument al opgeschreven. Een begin voor de discussie omtrent de rechten van kinderen komt door de afschuwelijke staat van leven voor mensen en kinderen na de Eerste Wereldoorlog. Deze misère gaf de eerste bewegingen in het denken over de rechten van het kind. Na 1924 word vervolgens in 1989 het Kinderrechtenverdrag aangenomen door de Verenigde Naties (en heel veel landen dus). Maar het is toch bizar om te bedenken dat jouw opa en oma misschien wel geboren zijn in een tijd waar er bijna geen sprake was van rechten voor kinderen?

We mogen heel dankbaar zijn voor de rechten die we als mensen en dus ook als kinderen hebben. Maar misschien vergeten we wel soms dat kinderen die vluchten uit oorlogsgebieden dezelfde rechten als wij hier in Nederland hebben. Dat de wetten er zijn is geweldig, maar we moeten niet vergeten dat wij zelf die weten moeten uitvoeren en naleven.

Afbeeldingsresultaat voor kinder rechten

Opdracht 1

Maak groepjes van 4 en kies een artikel uit. Ga met je groepje praten over wat jullie nou zo belangrijk vinden aan dit artikel. Geef een voorbeeld over hoe jij te maken hebben met dit artikel. De docent geeft aan wanneer jullie aan de beurt zijn om jullie artikel te presenteren.

De EO heeft een mooi en inhoudelijk programma gemaakt omtrent dit onderwerp. Deze valt via deze website te bekijken.

Opdracht 2

Grijp je telefoon er maar bij want we gaan met snapchat aan de gang. Als je geen telefoon of snapchat hebt mag je deze opdracht in een tweetal doen. Iedere leerling krijgt een artikel en het is aan jou de taak om deze zo goed mogelijk uit te beelden door middel van foto’s, filters, emoji’s en tekeningen. Laat je inspireren door deze website, daar staan al meer dan 40 voorbeelden van hoe je dit zou kunnen aanpakken. Plaats jouw creatie op de story van de klassikale snapchat story.

Taak voor de docent, maar een snapchat account aan waarop alle leerlingen iets op de story kunnen plaatsen.

Vragen voor bij de afleveringen:

  • Wat vind jij het belangrijkste onderwerp?
  • Welke wet zou jij misschien wel toevoegen?
  • Met welk verhaal voel jij je het meeste verbonden?

Voor meer lessen bekijk eens de lessenserie die Amnesty International ook over dit onderwerp heeft gemaakt.

Lesplan: Kinderrechten