Pablo Escobar: schurk of held?

Films zijn bij uitstek geschikt om leerlingen de mogelijkheid te geven een onderwerp echt goed te gaan begrijpen. Het wordt visueel door de beelden met daaromheen de muziek en het verhaal dat een film laat zien. Vaak maken regisseurs hele bewuste keuzes in het schrijven van een verhaallijn of het kiezen van de hoofdpersonen, waardoor een boodschap wordt overgebracht.

In de lessen levensbeschouwing komen veel onderwerpen aan bod die filmregisseurs ook in kaart brengen. Films hebben immers vaak maatschappelijke karakters, of goed of fout gevoelens die voor velen herkenbaar zijn. Een duidelijk voorbeeld hiervan is het goede personage (de held) en het slechte personage (de schurk).

Het leven van de Colombiaanse drugsbaron Pablo Escobar is een gecompliceerd verhaal als het aankomt op goed of slecht. Er zijn mensen die hem als Robin Hood zien, omdat hij zich enerzijds heeft ingezet voor de minderheden in Colombia. Aan de andere kant heeft hij heeft vele misdrijven gepleegd waarbij weinig mensen die hem daarin dwarsboomden gespaard zijn gebleven. Over Pablo Escobar zijn vele films en documentaire series uitgebracht, die allemaal gebaseerd zijn op het waargebeurde verhaal.

city during daytime
Medellin, de stad van Pablo Escobar en het decor van de vele films en series die over hem zijn gemaakt. Foto: Kobby Mendez

Het idee om een les ethiek op Pablo Escobar te baseren kwam dan ook voort uit reacties van leerlingen over een nieuwe film die over de Colombiaanse drugsbaron gepubliceerd werd. Leerlingen gaven aan hem overwegend te zien als een held en als iemand die zijn geld eerlijk verdient heeft. Zij zien hem als held omdat hij veel armen heeft geholpen, maar zien zij ook dat het voor de nabestaanden van zijn vele slachtoffers moeilijk te verteren is dat hij zo wordt opgehemeld? In de onderstaande les is daarom aandacht besteed aan Pablo Escobar en vooral aan de ethische vraagstukken die je om hem heen kunt plaatsen. Omdat het zo leeft onder de jeugd zullen zij erachter komen dat ethiek in veel meer dingen zit dan zij beseffen.

Het onderstaande fragment is gepubliceerd door EenVandaag en brengt de complexiteit van het houden of haten van Pablo Escobar in kaart. Deze zou je aan het einde van de les kunnen laten zien om de gemaakte conclusies te bevestigen of te weerleggen. In het daar onderstaande les formulier en de PowerPoint staan handvatten en een concreet lesplan rondom het filmfragment en de ethische diepgang waar in deze les naartoe gewerkt kan worden.

Een greep uit de stellingen die in de les behandeld worden (zie voor het gehele bestand de onderstaande link);

  • Het is belangrijker wat je met je geld doet dan hoe je eraan komt.
  • Een crimineel moet strafvermindering krijgen als hij armen helpt of heeft geholpen.
  • Pablo Escobars’ belangrijkste huurmoordenaar heeft nu een populair kanaal op Youtube. Hij vertelt in zijn filmpjes over zijn tijd bij het Medellin kartel. Mensen zouden moeten stoppen met dit kanaal te volgen, omdat deze man honderden mensen heeft vermoord.
  • Pablo Escobar wenst Madrid een witte Kerst. Dat is wat Netflix op de bovenstaande advertentie communiceert. Dit gaat niet over sneeuw, maar over de uitgebreide cocaïnehandel waar Escobar groot mee werd. Netflix gaat te ver door reclame te maken over de rug van vele slachtoffers die door Pablo Escobar gevallen zijn.

 

Lesplanformulier Pablo Escobar Ethiek

Stellingen Pablo Escobar Ethiek

Powerpoint Pablo Escobar Ethiek